Alla inlägg den 12 november 2012

Av Isabella - 12 november 2012 18:37



För ett par månader sedan läste jag Born to run som är skriven av journalisten Christopher Mcdougall. Jag blev verkligen faschinerad när jag läste den och den fick mig verkligen att tänka till en del. Den handlar om Mcdougalls resa till kopparkanjonen i Mexiko där han får leva med tahaumarafolket. Det som är så speciellt med tahaumarafolket är att de har en enorm löparkapacitet. De kan löpa i flera timmar i streck utan att bli särskilt trötta och viktigast av allt är att de aldrig drabbas av löparskador. Hemligheten är att de löper med tunna, tunna sandaler utan varken dämpning eller en extra klack som hos vanliga löparskor. De springer alltså i princip barfota. Mcdougall skriver om helt otroliga tävlingar med ultramaratonlöpare och deras historier och erfarenheter. Man får även en hel del tekniktips i boken som till exempel korta steg, rak hållning mm. Om man är intresserad av löpning tycker jag absolut att man bör läsa denna bok!!! 

   


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards