Direktlänk till inlägg 19 augusti 2012

Idrottsskador

Av Isabella - 19 augusti 2012 10:56

Träning sägs vara vårt billigaste läkemedel och förbättrar människans livskvalité. Samtidigt är det inte ovanligt att skador uppkommer i samband med träning. Idrottsskador brukar delas in i akuta skador och överbelastningsskador. Akuta skador uppstår plötsligt och man kan tydligt se vad som orsakade skadan och det uppstår ofta en blödning direkt. Vanliga akuta skador är lårkaka, ledbandsskador runt knäet och muskelrupturer. Dessa skador är vanligast bland kontaktidrotter.


Överbelastningsskador orsakas ofta för att man stegrat sin träning för snabbt utan att kroppen får chansen att vila och återhämta sig och kommer smygande.  Faktorer som kan ge upphov till överbelastningsskador är bland annat; ensidig träning, dålig teknik, felaktig utrustning, dåliga skor, byte av underlag och oregelbunden träning. De vanligaste överbelastningsskadorna hos löpare är smärta på framsida eller utsida knä, hälsenebesvär, stressfrakturer, benhinneinflammationer och plantar fasciit (förändringar i senplattan under foten).


Vid för hård träning kan även skelettet bli skadat och succesivt brytas ner.  Detta kallas för stressfrakturer. Har skelettet försvagats kommer ofta en smärta efter en stund då man sprungit ett tag. Fortsätter man kommer smärtan att komma tidigare och tidigare under träning och till slut så fort man belastar. Stressfrakturer är väldigt svåra att se på röntgen men med magnetkamera kan man se små förändringar i skelettets hållfasthet.


För att förebygga skador är det viktigt att man värmer upp innan man tränar. Efter träningen kan det också vara bra med lite nedvarvning och stretchning. Det är även viktigt att man inte stegrar sin träning för fort efter en skada eller om man har varit sjuk. Det sägs att man inte ska öka träningen i km med mer än 10 % per vecka. Känner man att man har ont någonstans ska man vila eller köra kompletteringsträning för att hålla igång. Det är bra om man utövar en annan sport parallellt med löpning så att träningen inte blir för enformig. Byter man skor eller underlag ska man göra en succesiv övergång för att vänja kroppen.


 

Jag har inte tränat löpning så mycket på sistone för att jag har haft ont i de främre delarna av underbenen. Har inte lika ont längre och ska försöka börja långsamt. Min simträning började för några dagar sedan och det känns bra för då får jag en lite mer varierad träning och man använder inte benen på samma sätt så det är inte lika påfrestande.


Källor: http://www.marathon.se/inspiration/overbelastningsskador

http://www.anatomic.nu/index.asp?article=overbelastningsskador

http://www.ortopedservice.se/web2/svensk_skadeha.pdf


 
 
Ingen bild

Skadad chey

29 augusti 2012 22:15

Idrottsskador är det värsta någonsin!!

Mvh Skadad chey

Isabella

30 augusti 2012 18:16

jaa usch!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 19 november 2012 21:06


Innan ett längre lopp, t ex halvmara eller helt maraton är det viktigt med en bra och genomtänkt uppladdning. Träningsmässigt ska man minska antalet kilometer och istället köra mer intervaller och högre intensitet. Själva uppladdningen brukar man bör...

Av Isabella - 12 november 2012 18:37


    För ett par månader sedan läste jag Born to run som är skriven av journalisten Christopher Mcdougall. Jag blev verkligen faschinerad när jag läste den och den fick mig verkligen att tänka till en del. Den handlar om Mcdougalls resa till ko...

Av Isabella - 10 november 2012 12:25


Tyvärr så kunde jag inte springa halvmaran i Danmark förra helgen på grund av min benhinneinflammation. Nu har jag inte sprungit på nästan två veckor och jag ska boka tid hos en sjukgymnast. Har ändå försökt hålla igång konditionen och simmat en del ...

Av Isabella - 25 oktober 2012 16:59


Nu när vi börjar gå mot kallar och mörkare tider är det lätt hänt att man hellre ligger hemma framför tv:n än att man drar ut och rör på sig. Men så ska det verkligen inte behöva vara! På med mössa, vindjacka och långbyxor så ska du se att det blir h...

Av Isabella - 23 oktober 2012 14:00

Jag kommer gå igenom några vanliga löparskador som drabbar väldigt många. Dessa är löparknä, hälsporre, hälseneinflammation, meniskskador och benhinneinflammation. Hoppas ni slipper skadorna och håller er friska. Jag är helt skadefri nu och det är så...

Ovido - Quiz & Flashcards